بلاروس کشوری اروپایی است و با کشورهای لهستان، روسیه، اکراین، لیتوانی و لتونی هم مرز می باشد. هزینه های دانشگاهی در این کشور بسیار معقول تر از بقیه کشور های اروپایی مخصوصا اروپای غربی می باشد. بنابراین برای کسانی که به دنبال هزینه پایین برای ادامه تحصیل در اروپا هستند، گزینه بسیار مناسب تری نسبت به بقیه کشور های اروپایی و آمریکای شمالی می باشد.

حتی کسانی که به دنبال کشوری امن و قابل اطمینان برای ادامه تحصیل فرزندان خود می باشند و به خصوص کسانی که علاقمند به تحصیل فرزندشان در رشته های پزشکی و دندانپزشکی هستند ولی فرزند ایشان به دلایلی همچون کنکور سخت در ایران و یا هزینه های بالای تحصیل در خارج از ایران و یا آزمون های ورودی سخت کشورها برای پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی و شرط معدل و یا شرط داشتن مدرک زبان، موفق به تحصیل در این رشته نشده اند و همچنین جهت کسانیکه شرط سنی آنها برای ورود به رشته های پزشکی در تمام دنیا گذشته است و بدلیل سن بالا اجازه ورود به این رشته ها را ندارند، می توان گفت بلاروس گزینه ای مناسب محسوب می گردد.

نقاط مثبت برای تحصیل در بلاروس عبارت اند از:

 + تحصیل برترین رشته های دنیا شامل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فنی و مهندسی

+ بدون شرط سنی

+ بدون مدرک زبان IELTS

+ بدون آزمون ورودی

+ مبلغ شهریه سالیانه دانشگاه بسته به نوع رشته انتخابی بین سه تا پنج هزار دلار

+هزینه زندگی ماهیانه 300 تا 400 دلار با احتساب هزینه خوابگاه


تحصیل در مدارس بلاروس به زبان روسی و در دانشگاه ها به دو زبان روسی و انگلیسی می باشد. افراد باید از ابتدا تا اخرین مدرک تحصیلی خود به علاوه نامه ی اشتغال به تحصیل خود را ترجمه و ارائه کنند. دوران ابتدایی و متوسطه در بلاروس از سن 6 سالگی تا سن 15 سالگی می باشد.البته اگر با دیپلم بخواهید به دانشگاه های بلاروس وارد شوید از شما مدرک دیپلم 12 ساله (پیش دانشگاهی) را درخواست می کنند. آموزش و پرورش و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های این کشور از استانداردهای بسیار بالایی برخوردار است، لذا دانشجویان سالانه از سراسر جهان برای تحصیل در دوره های انتخابی خود به بلاروس می روند. دوره های پزشکی در بلاروس با کیفیت استاندارد هستند، از این رو، دانشگاه های پزشکی بلاروس یکی از بهترین دانشگاه های پزشکی در اروپای شرقی با توجه به شهریه دریافتی و کیفیت آموزش هستند.به همین دلیل اکثر کسانی که متقاضی رشته های پزشکی، دندانپزشکی و مدیریت و مهندسی می باشند برای این کشور اقدام می کنند.متقاضیان در ابتدا باید یک دوره 9 ماهه پاتفک (اموزش زبان روسی) بگذرانند. اکثر کورس های دانشگاهی به زبان انگلیسی در بلاروس وجود دارند.

هزینه های زندگی در بلاروس:

در مورد هزینه های زندگی نیز با توجه به امنیت بالای کشور و اخذ ویزای راحت نسبت به کشور های دیگر باید گفت که هزینه ی زندگی بسیار پایین تر از کشورهای دیگر می باشد و حدودا ماهی 400 دلار در صورت استفاده از خوابگاه دانشجویی باید برای ان در نظر گرفت.در صورت اجاره ی مسکن شخصی به این مبلغ 100 تا 150 دلار افزوده خواهد شد.


در اینجا شما را با شش دانشگاه برتر بلاروس در دنیا و رنک آن ها در بین دانشگاه های جهانی آشنا می کنیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر دانشگاه می توانید روی لوگوی آن کلیک کرده و اطلاعات بیشتر را مشاهده فرمایید.