نمودار تولید ناخالص داخلی بلاروس در طی 10 سال گذشته رشد قابل توجهی را نشان می دهد.

قوانین و فرمان های رییس جمهوری بلاروس بسترهای حقوقی لازم را برای سرمایه گذاری در بلاروس فراهم کرده است. در سال 1991 قوانین سرمایه گذاری به صورت مجزا برای سرمایه گذران خارجی و داخلی تصویب، اما این قوانین در سال 2001 در هم ادغام گردید و پس از آن چندین بار اصلاح شده است. فرمان شماره 10 رئیس جمهور بلاروس مورخ 6 آگوست 2009 مهم ترین فرمان در زمینه سرمایه گذاری می باشد که برخی از بخش های آن با فرمان شماره 4 مورخ 6 ژوئن 2011 اصلاح شده است.

شما به عنوان یک فرد خارجی به راحتی با اتکا به قوانین تسهیل شده سرمایه گذاری در بلاروس میتوانید به ایجاد کسب و کار در زمینه فعالیت حرفه ای خود بپردازید و با ایجاد و گسترش بیزینس خود در این کشور به بازارهای صادراتی در فدراسیون روسیه، کشورهای مشترک المنافع، اروپای شرقی و غربی بیاندیشید.

شفافیت مالیاتی و گسترش دولت الکترونیک و هماهنگی ارگان ها و سازمان های مربوطه با یکدیگر در جهت تسهیل سرمایه گذاری خارجی تاثیر بسزایی در این زمینه داشته اند.

اصول اولیه سرمایه گذاری توسط قانون جمهوری بلاروس “در مورد سرمایه گذاری” تعریف شده است.

بر اساس این قانون، سرمایه گذاری در جمهوری بلاروس بر اساس اصول زیر است:

سرمایه گذاران اعم از افراد حقیقی، حقوقی، موسسات و شرکت های بین المللی بر اساس قانون اساسی جمهوری بلاروس و قوانین تصویب شده آن (حاکمیت قانون) عمل می کنند.

سرمایه گذاران در برابر قانون مساوی هستند و از حقوق خود بدون تبعیض برخوردار می شوند (اصل برابری سرمایه گذاران).

سرمایه گذاران با حسن نیت عمل می کنند و هیچ آسیبی به افراد، محیط زیست، ارزش های تاریخی و فرهنگی وارد نمی کنند، به حقوق یا منافع قانونی حمایت شده اشخاص دیگر تجاوز نمی کنند، حقوق را به اشکال دیگر نقض نمی کنند (اصل حسن نیت و معقول بودن سرمایه گذاری).

بر اساس اقدامات قانونی جمهوری بلاروس دخالت در امور خصوصی ممنوع است، مگر در مواردی که به نفع امنیت ملی (از جمله حفاظت از محیط زیست، ارزش های تاریخی و فرهنگی)، نظم عمومی، حفظ اخلاق، سلامت عمومی، حقوق و آزادی های افراد دیگر انجام شود.  (اصل عدم پذیرش دخالت خودسرانه در امور خصوصی).

سرمایه گذاران از حمایت تضمین شده حقوق و منافع مشروع خود در دادگاه و سایر ارگان ها مطابق با قوانین جمهوری بلاروس، موافقت نامه های بین المللی جمهوری بلاروس (اصل تضمین احیای حقوق و منافع مشروع، حمایت قضایی) برخوردار هستند.

بلاروس دارای طیف گسترده ای از توافقات ترجیحی، مشوق های اقتصادی و زیرساخت های تجاری است که از صنایع با فناوری پیشرفته و صادرات محور گرفته تا توسعه منطقه ای را شامل می شود. در عین حال، امکانات موجود در کشور جایگزین یکدیگر نیستند، بلکه مکمل یکدیگر هستند.

مشوق ها و امکانات موجود در کشور در موارد زیر وجود دارد:

مناطق آزاد اقتصادی
پارک صنعتی چین و بلاروس “Great Stone”
منطقه ویژه اقتصادی برمینو-اورشا
پارک های فن آوری و IT
قراردادهای سرمایه گذاری
سکونتگاه های شهری بزرگ، متوسط، کوچک و مناطق روستایی
ناحیه اورشا در استان ویتبسک
منطقه جنوب شرقی استان ماگیلف
پروژه های سرمایه گذاری شامل سازوکارهای مشارکت عمومی و خصوصی.

در مورد پروژه‌های اولویت‌دار کشور، سرمایه‌گذار می‌تواند با جمهوری بلاروس قرارداد سرمایه‌گذاری امضا کند که شرایط و اولویت‌های مطلوبی را برای ساخت وساز در اختیار وی قرار دهد، مشروط بر اینکه در بازه زمانی مشخصی توسط توافق ایجاد شده سرمایه‌گذاری کند.

مناطق آزاد اقتصادی FEZ یا Free Economic Zones از سال 1996 در بلاروس فعالیت می کنند.
آنها نقش مهمی در افزایش سرمایه گذاری، تقویت فعالیت های اقتصادی خارجی و ایجاد مشاغل جدید دارند.

امروزه حدود 420 شرکت از بیش از 30 کشور جهان که بیش از 136000 نفر را استخدام می کنند، پروژه های سرمایه گذاری خود را در FEZ اجرا می کنند و سرمایه گذاری هایی به ارزش حدود 7 میلیارد دلار را جذب کرده اند.

مناطق آزاد اقتصادی 0.13 درصد از خاک کشور را به خود اختصاص داده و 4.9 درصد از میانگین تعداد شاغلان کشور را در خود جای داده اند. در عین حال، FEZ ها 4.6 درصد از تولید ناخالص داخلی، 15.3 درصد از تولید صنعتی، 17.4 درصد از صادرات کالا و 16.3 درصد از سرمایه گذاری مستقیم خارجی را به صورت خالص تشکیل می دهند.

پروژه بزرگ مقیاس بزرگ – پارک صنعتی چین – بلاروس  با وضعیت منطقه ویژه اقتصادی – در حال اجرا است.

رهبران بلاروس و چین به توافقی دست یافتند تا آن را به یک پلتفرم بین المللی برای اجرای پروژه های با فناوری پیشرفته، رقابتی و نوآورانه با پتانسیل صادرات بالا تبدیل کنند، یک شهرهوشمند تمام عیار با تاکید بر سه حوزه اصلی که عبارتند از:

اکولوژی، تولید، و زندگی

پارک صنعتی چین-بلاروس ملقب به گریت استون در 25 کیلومتری پایتخت جمهوری بلاروس در یک مجموعه طبیعی منحصربه فرد و درمجاورت فرودگاه بین المللی، راه آهن و بزرگراه فراملی برلین-مسکو واقع شده است. مساحت آن بیش از 11000 هکتار است.

از زمان راه اندازی این پروژه سرمایه گذاری، حدود 557 میلیون دلار در شهرک صنعتی سرمایه گذاری شده است که بیش از 243 میلیون دلار آن در زیرساخت ها سرمایه گذاری شده است. تاکنون، این پارک دارای 59 شرکت ساکن (تا 20 مارس 2020 ) با سبد سرمایه گذاری گزارش شده حدود 1.2 میلیارد دلاراست و قصد دارد 5300 شغل با بهره وری بالاتر ایجاد کند. آنها پروژه های سرمایه گذاری را در زمینه هایی مانند الکترونیک و مخابرات، داروسازی و محصولات پزشکی، صنعت خودروسازی، مواد جدید، لجستیک یکپارچه و تجارت الکترونیک، ذخیره سازی و پردازش داده های بزرگ و تحقیق و فناوری اجرا می کنند.

در 22 ژوئن 2019، منطقه ویژه اقتصادی برمینو-اورشا در منطقه اورشا راه اندازی شد. فعالیت های اصلی آن تجارت عمده فروشی، تجارت الکترونیک، لجستیک، خدمات پستی، خدمات اطلاعاتی، تحقیقات و فناوری و غیره است.

بلاروس اولین کشور در جهان است که مقررات حقوقی جامعی را برای مشاغل مبتنی بر فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال معرفی کرد.

تقریباً دو سال است که فرمان انقلابی شماره 8 ریاست جمهوری در حال اجراست. هدف آن ایجاد یک اقتصاد دیجیتال مدرن در جمهوری بلاروس است. شرایط مساعد تجاری در پارک های‌تک همراه با ایجاد موسسات حقوقی انگلیسی بر اساس اصل فراسرزمینی برای ساکنین آن تا اول ژانویه 2049 معتبر خواهد بود. شرایط قانونی برای انجام ICO، استفاده از ارزهای دیجیتال و معرفی آن ایجاد شده است.

قراردادهای هوشمند دولت توسعه بیوتکنولوژی ها، فناوری های پزشکی، هوانوردی و فضایی و ورزش های الکترونیکی را تشویق می کند.

موسساتی که از سرمایه گذاران در جمهوری بلاروس حمایت می کنند عبارتند از:

مدیریت مناطق آزاد اقتصادی؛
اتاق بازرگانی و صنعت بلاروس؛
مرکز ملی مطالعات بازاریابی و قیمت؛
بورس کالای جهانی بلاروس؛
مراکز استانداردسازی و صدور گواهینامه؛
تأسیسات زیرساختی نوآوری (پارک های علم و فناوری، مراکز انتقال فناوری، سازمان های سرمایه گذاری)، و همچنین مراکز حمایت کننده از شرکت های کوچک و متوسط؛
آژانس های توسعه سرمایه گذاری منطقه ای، بیمه، شرکت های حقوقی و مشاوره، از جمله بین المللی.